Αντικατάσταση και συντήρηση ντίζας τιμονιού, πώς γίνεται
Ένα από τα πιο νευραλγικά σημεία του σκάφους που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή είναι η ντίζα τιμονιού. Η συντήρησή της και ίσως ή έγκαιρη αντικατάστασή της μπορούν να μας προφυλάξουν από πολύ δυσάρεστες καταστάσεις.
Καθώς αποτελεί ένα από τα βασικά εξαρτήματα για τον έλεγχο του σκάφους, μια δυσλειτουργία της μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια ελέγχου με πολύ επικίνδυνες συνέπειες για τους επιβαίνοντες και όχι μόνο.
Προς αποφυγή αυτού σας προτείνουμε να ελέγχετε τακτικά αν το τιμόνι κινείται ελεύθερα προς τις δυο κατευθύνσεις, αν ο κλωβός και η ντίζα είναι σωστά συνδεδεμένα μεταξύ τους, καθώς και για τυχόν τσακίσματα ή εκδορές κατά μήκος της ντίζας. Μια φορά τον χρόνο προτείνεται να λύνουμε την ντίζα από τον κλωβό και να ελέγχουμε για τυχόν σκουριές ή άλλες φθορές στο μεταλλικό της μέρος. Λιπαίνουμε πάλι με γράσο θαλάσσης και την ξανατοποθετούμε πάλι στον κλωβό.
Αυτό που θέλει περισσότερη προσοχή, είναι ή άκρη της ντίζας που βρίσκεται στην πλευρά του κινητήρα, μιας και είναι πιο πολύ εκτεθειμένη στο θαλασσινό νερό.
Εκεί θα πρέπει να ελέγξουμε το o’ring στεγανοποίησης που βρίσκεται ακριβώς στην έξοδο της ντίζας από τον κινητήρα και σε περίπτωση φθοράς το αντικαθιστούμε με νέο.
Επίσης, αν δούμε πως μεταξύ εξωτερικού και εσωτερικού σωλήνα υπάρχουν σημάδια σκουριάς, αυτό θα πρέπει να είναι μια προειδοποίηση για πιθανή οξείδωση της ντίζας.
Η πλευρά αυτή της ντίζας συντηρείται μόνο με συχνή εφαρμογή απλού ορυκτέλαιου το οποίο μπορεί και εισχωρεί εύκολα, αντίθετα με το γράσο που λόγω πυκνότητας δεν έχει τη δυνατότητα να φτάσει στα σημεία εκείνα της ντίζας που χρειάζονται λίπανση.
ΠΡΟΣΟΧΗ!
Ποτέ δεν αφήνουμε μια κολλημένη ντίζα που με διάφορους τρόπους, όπως σφυριά, καμινέτα και άλλα την ξεκολλήσαμε. Μετά από ένα γερό κόλλημα καμία ντίζα δεν θα πρέπει να μας παρέχει εμπιστοσύνη για περαιτέρω χρήση.
Την αντικαθιστούμε άμεσα με καινούργια.
Για την αντικατάστασή της θα πρέπει να γνωρίζετε τον τύπο της ντίζας (ελαφριού ή βαρέως τύπου), καθώς και το μήκος της το οποίο αναφέρεται σε πόδια (Ft). 1 Ft=30,5cm:
Σε αυτή την περίπτωση μετρήστε την απόσταση που εμφανίζεται με μαύρο χρώμα, δεξιά του κύκλου, έστω L, και προσθέτετε 56cm
{L+ 56cm}= το μήκος της ντίζας σε cm
Για να μετατρέψετε τα cm σε πόδια (Ft), διαιρείτε το μήκος που μετρήσατε, με 30.5 και στρογγυλοποιείτε κατά πάνω.
Καλό θα ήταν να φυλάξετε την «παλιά» σας ντίζα έως ότου αποκτήσετε τη νέα, ώστε να συγκρίνετε το μήκος και τα τελειώματά της.
Μετά την τοποθέτηση της νέα ντίζας, επιβεβαιώστε με κινήσεις του τιμονιού ότι δεν ζορίζεται. Αν παρατηρείται οποιαδήποτε δυσλειτουργία, ρυθμίστε ανάλογα δίνοντας στη ντίζα την ελευθερία που χρειάζεται. Σε κάθε στάδιο, συντήρησης ή αντικατάστασης, είμαστε εδώ για να σας συμβουλέψουμε σε ότι χρειαστείτε!